Ledelsesudviklingsforløb – Ældreområdet

Videbæk


At være leder i en krisetid, er mere kompliceret end nogensinde. Det betyder også at du måske føler, at du udøver brandslukning samtidig med at du forventes at være både nærværende og udviklingsorienteret i den faglige praksis.

Med udgangspunkt i Psykologisk Tryghed, Kultur på arbejdspladsen, Konflikthåndtering og Personlig Kommunikation, får du viden og værktøjer, til at håndtere nogle af de vigtige ledelsesopgaver, du står midt i eller over for.

 

Ældreplejen er udfordret på en lang række områder, herunder

  • Behovene for pleje og omsorg blandt ældre på plejecentre og modtagere af hjemmepleje og hjemmesygepleje er mere komplekse end tidligere.
  • Området er i stigende grad ramt af problemer med at rekruttere og fastholde et tilstrækkeligt antal kvalificerede medarbejdere, og der er store forskelle i kompetenceniveauet blandt medarbejderne.
  • Der er et stort pres på medarbejdernes opgavemængde og trivsel. Og kulturen blandt medarbejderne kan være præget af afmagt over for krav, der fjerner fokus fra kerneopgaven og borgeren.
  • Som leder har du ansvaret for en meget stor medarbejdergruppe, der arbejder forskudt. Den direkte kontakt mellem leder og medarbejder kan derfor være begrænset – samtidig med at det forventes at man kan lede på tværs af og samarbejde med mange fagligheder.

 

Som leder står du med andre ord over for mange udfordringer. På dette ledelsesudviklingsforløb får du konkrete værktøjer, som du straks kan omsætte i dit lederskab.  


Forløb

Ledelsesudviklingsforløbet består af 2 undervisningsdage. Mellem de to dage arbejder du med at afprøve selvvalgte ændringer i din egen ledelsespraksis.

 

Undervisningsdage

Torsdag den 2. februar 2023 kl. 08.30 – 16.00

Torsdag den 30. marts 2023 kl. 8.30 – 16.00

 

Målgruppe

Mellem-/driftsledere på ældreområdet: Plejehjems-/plejecenterledere, hjemmeplejeledere, områdeledere, afdelingsledere m.fl.

Uformelle ledere: Faglige koordinatorer, udviklingssygeplejersker m.fl.

 

Sted

Laugesens Have, Knivsbækvej 13, 6920 Videbæk

 

Pris

Ved tilmelding til og med 13. januar 2023: 3.495 kr. ekskl. moms

Ved tilmelding efter 13. januar 2023: 3.895 kr. ekskl. moms

 

Tilmeldingsfrist

Mandag den 16. januar 2023


Arrangør
Praksisakademiet
Tlf.: 29 25 36 66 
praksis@praksisakademiet.dk


Program for de 2 undervisningsdage

 

Undervisningsdag 1 

08.30 Indtjekning og morgenmad

Velkomst og rammesætning af dagens program

Workshop 1 - Styrk dit lederskab:

  • Psykologisk Tryghed, Kultur på arbejdspladsen, Konflikthåndtering
  • Eksempel med udgangspunkt i fastholdelse og rekruttering af medarbejdere
  • Udarbejdelse af prøvehandling

Frokost

Workshop 2 - Styrk din kommunikation som leder:

  • Personlig kommunikation, dialogmønstre, fokus på krop og stemme m.v.
  • Udarbejdelse af prøvehandling

Det videre arbejde - næste skridt        

16.00 Tak for i dag

 

Undervisningsdag 2

08.30 Indtjekning og morgenmad

Velkomst og rammesætning af dagens program

Fælles videndeling ift. prøvehandlinger

Opfølgning på tema og egne prøvehandlinger

Frokost

Opfølgning på tema og egne prøvehandlinger 

Fastholdelse og udvikling af prøvehandling på baggrund af egne erfaringer

16.00 Tak for i dag

 

Workshop 1 - Styrk dit lederskab - Facilitator: Susanne Kongensgaard, Praksisakademiet

Indgående erfaring med kulturudvikling & følgeskab, psykologisk tryghed og relationel koordinering i det tværfaglige samarbejde.

Konkrete erfaringer med fastholdelse og rekruttering af ledere og medarbejdere, herunder elever inden for ældreområdet.

Ældreområdet er et særligt fokusområde for Praksisakademiet, og Susanne har solid viden og stor erfaring med resultatskabende udviklingsforløb inden for ældreområdet.

 

Workshop 2 - Styrk din kommunikation som leder - Facilitator: Jesper Buhl, Operasanger

Tidligere chef for Den Fynske Opera og nu freelance sanger.

Mange års erfaring i brugen af kropssprog og stemme – fra blokvogn til operascene.

Jesper er en af Praksisakademiets faste, og dygtige, undervisere i forhold til personlig kommunikation. 

 

Dato og tid
Torsdag den 2. februar 2023 

kl. 08.30 – 16.00

Torsdag den 30. marts 2023 

kl. 8.30 – 16.00

Sted
Laugesens Have

Knivsbækvej 13

6920 Videbæk

Tilmeldingsfrist
Mandag den 16. januar 2023 

Forplejning

Morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskage samt kaffe/te/vand